![pedis-logo](/sites/default/files/styles/large/public/images/2024-03/logo-pedis-el.png?itok=of4rr8XV)
Επιλογής
Επιλογής
ΠΕΤΡΟΠΟΥΛΟΣ ΣΩΤΗΡΙΟΣ
Το μάθημα αποσκοπεί στην εξοικείωση των φοιτητών με αυτό που ευρέως ορίζεται ως ΚτΠ. Αν και μελετητές των διεθνών σχέσεων παραδοσιακά εστιάζουν στις σχέσεις μεταξύ κυρίαρχων κρατών, η παγκοσμιοποίηση και η ενίσχυση των επιστημονικών δικτύων εισήγαγαν στον τομέα της διαμόρφωσης πολιτικών μη κρατικούς δρώντες, όπως Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις (ΜΚΟ), άτυπα κοινωνικά δίκτυα, κινήσεις πολιτών, κοινωνικά κινήματα, επιστημονικές ενώσεις κ.α. Το μάθημα θα εξετάσει εννοιολογικά τι ορίζεται ως ΚτΠ, καθώς και το ρόλο της στην Παγκόσμια Διακυβέρνηση. Επίσης, θα μελετήσει σε βάθος τον αντίκτυπο της ΚτΠ στη διαμόρφωση πολιτικών που αφορούν κρίσιμους τομείς όπως το περιβάλλον, τα ανθρώπινα δικαιώματα, τους δημοκρατικούς θεσμούς εξετάζοντας, παράλληλα, σημαντικά ζητήματα που αφορούν τη νομιμοποίηση των οργανώσεων αυτών, την λογοδοσία και την διαφάνεια. Έμφαση θα δοθεί στη θέση και το ρόλο της ΚτΠ στην Ελλάδα.
Πρωταρχικός στόχος του μαθήματος είναι με την ολοκλήρωση του ο φοιτητής να βρίσκεται σε θέση να κατανοεί τον ρόλο της ΚτΠ και ειδικότερα των ΜΚΟ στη διαμόρφωση πολιτικών σε εθνικό αλλά και διεθνές επίπεδο. Παράλληλα, στόχος είναι να κατανοήσει ο φοιτητής τα θετικά αλλά και αρνητικά χαρακτηριστικά της ΚτΠ, τον τρόπο οργάνωσης της, καθώς και τις αντιφάσεις, την ποικιλία και διαφορετικότητα των διαφόρων μορφών οργάνωσης που την απαρτίζουν. Εστιάζοντας, τέλος, στην Ελλάδα, οι φοιτητές θα εξοικειωθούν με τους παράγοντες που επηρέασαν την εξέλιξη της ΚτΠ στη χώρα, καθώς και με τις επιδράσεις που έχουν οι τρέχουσες εξελίξεις (οικονομική κρίση, προσφυγική/μεταναστευτική κρίση) στο ευρύτερο οικοσύστημα των Ελληνικών ΜΚΟ.
Οι ικανότητες και δεξιότητες που απέκτησαν οι φοιτητές/τριες αποτυπώνονται στις εργασίες που δήλωσαν να παραδώσουν και στις οποίες ανέλυσαν συγκεκριμένα θέματα που αφορούν το μάθημα και τους στόχους του, καθώς και στις προφορικές παρουσιάσεις κατά τις οποίες απέκτησαν δεξιότητες προφορικού λόγου και ανάπτυξης επιχειρήματος.
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
Λήψη αποφάσεων
Αυτόνομη εργασία
Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
με την ευρύτερη επικράτηση των δημοκρατικών θεσμών που ουσιαστικά οδήγησαν στη σύσταση νέων μορφών αντιπροσώπευσης του πολίτη. Παράλληλα, η παγκοσμιοποίηση και οι μετασχηματισμοί του κοινωνικού κράτους ενίσχυσαν το ρόλο των νέων μορφών στη διαμόρφωση πολιτικών. Οι νέες αυτές μορφές, όπως τα Κοινωνικά Κινήματα και οι Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις (ΜΚΟ) άρχισαν να αποκτούν όλο και μεγαλύτερη προσοχή. Το παρόν μάθημα σκοπεύει να αναλύσει την πολιτική επιρροή των φορέων της ΚτΠ στα κέντρα λήψης αποφάσεων. Για να το επιτύχει αυτό, το μάθημα ξεκινά με μια προσπάθεια να εξοικειώσει τους φοιτητές με έννοιες όπως ΚτΠ, κοινωνικά κινήματα και ΜΚΟ, μέσα σε ένα ευρύτερο πλαίσιο ιστορικής εξέλιξης και υπό το ευρύτερο εννοιολογικό πλαίσιο της παγκόσμιας διακυβέρνησης. Έπεται η εστίαση στον σημαντικότερο, κατά πολλούς, εκπρόσωπο της οργανωμένης ΚτΠ, τις ΜΚΟ. Το μάθημα θα εξετάσει τι ορίζεται ως ΜΚΟ, ποιος ο ρόλος τους στη Παγκόσμια Διακυβέρνηση και πως αυτός εξελίχθηκε τα τελευταία χρόνια σε διάφορους τομείς, όπως τα ανθρώπινα δικαιώματα, το περιβάλλον, η αναπτυξιακή συνεργασία κτλ. Στη συνέχεια οι διαλέξεις θα επικεντρωθούν στην Ελλάδα εξετάζοντας αρχικά την ευρύτερη εξέλιξη της ΚτΠ και εν συνεχεία τη θέση και το ρόλο των ΜΚΟ. Μερικά ερωτήματα που θα προσπαθήσει το μάθημα να απαντήσει αφορούν ζητήματα λογοδοσίας και διαφάνειας στον τρόπο λειτουργίας των ΜΚΟ, καθώς και τη σχέση ΜΚΟ και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης.
Το μάθημα αναπτύσσεται σε 13 ενότητες.
Τίτλος ενότητας |
Βιβλιογραφία |
Σύνδεσμος παρουσίασης |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Η οργάνωση του μαθήματος (πχ ανακοινώσεις, πρόσθετο ηλεκτρονικό διδακτικό υλικό, επιλογή/υποβολή/βαθμολόγηση εργασιών κλπ) στηρίζεται στην αξιοποίηση του e-class.
Σε όλες τις παραδόσεις γίνεται παρουσίαση με τη χρήση υπολογιστή και projector.
Η βαθμολογία καταχωρείται με τη χρήση της εφαρμογής classweb (https://e-secretary.uop.gr/classweb/)
Δραστηριότητα |
Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου |
Διαλέξεις+Τελικές εξετάσεις |
13 Εβδ. x 3 ώρες χ 1,5= 58,5 ώρες |
Εργασία |
6 Εβδ. x 3 ώρες x 1,5 = 27ώρες |
Ενδιάμεση Εξέταση |
7 Εβδ. x 3 ώρες x 1,5 = 31,5 ώρες |
Προφορική παρουσίαση |
1 ώρα επαφής + 1 ώρα προετοιμασίας= 2 ώρες |
Σύνολο Μαθήματος |
118 ώρες |
Η αξιολόγηση γίνεται στην ελληνική γλώσσα (κατ’ εξαίρεση στα αγγλικά στους φοιτητές Erasmus) με διαδικασία:
Τελικές Γραπτές εξετάσεις: 60%
Ενδιάμεση εξέταση:20%
Ατομική Εργασία: 20%
Η τελική βαθμολογία του/της φοιτητή/τριας προκύπτει από το άθροισμα των επιμέρους βαθμολογιών.
Η ατομική εργασία αφορά στην καταγραφή και αξιολόγηση μιας ελληνικής ΜΚΟ (έκταση έως 2.000 λέξεις).
Απαραίτητη προϋπόθεση για την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος είναι ο/η φοιτητής/τρια να πάρει προβιβάσιμο βαθμό (τουλάχιστον 5) στις γραπτές εξετάσεις.
-Βασικά εγχειρίδια:
- Προτεινόμενη Βιβλιογραφία: